Wat wilden we bereiken en wat hebben we gedaan
We bouwen, renoveren en verduurzamen schoolgebouwen (incl. integraal huisvestigingsplan) | |
Kindcentrum De Plantage is opgeleverd en start het schooljaar 2021-2022 in het nieuwe gebouw | |
---|---|
Het gebouw en het terrein is gereed. De kinderen zijn het schooljaar 2021-2022 in het nieuwe kindcentrum gestart. | |
Op basis van het verduurzamingsrapport zijn vier scholen gestart met de uitvoering van duurzaamheidsmaatregelen | |
De scholen, De Springplank en Eben Haezerschool zijn afgerond. De scholen zijn van het gas af en wekken zelf al de benodigde energie op. De scholen, De Schakel, Mr. Aafjes zijn nog niet afgerond. Door lange levertijden van installatieonderdelen is de uitvoering nog in volle gang. De werkzaamheden worden voor de zomervakantie 2022 afgerond. | |
We dringen laaggeletterdheid terug en stimuleren digitale voorzieningen | |
We geven lokaal uitvoering aan het regionaal taalakkoord en bereiken laaggeletterde inwoners door het aanbieden van een (maatwerk-) ondersteuningsprogramma | |
We gaven uitvoering aan het regionaal taalakkoord door het uitvoeringsplan lokale aanpak laaggeletterdheid en doorontwikkeling Digi-Taalhuis vasttestellen. We bereikten laaggeletterde inwoners onder andere door, extra inzet taalhuiscoördinator, benoeming aandachtfunctionaris, inzet taalambassadeur en het in beeld brengen van vindplaatsen. | |
Het Digi-taalhuis bereikt inwoners uit alle kernen van de gemeente West Betuwe | |
Het Digi-taalhuis bereikte vooral fysiek inwoners die dicht bij het taalhuis wonen. Inwoners die verder weg wonen maakten meer online gebruik van de diensten van het taalhuis. | |
We stimuleren een sluitende aanpak voor praktijkonderwijs | |
Leerlingen vanuit het praktijkonderwijs met de potentie om deel te nemen aan het arbeidsproces hebben een begeleide werkplek in het lokale bedrijfsleven | |
Leerlingen uit het praktijkonderwijs namen deel aan het arbeidsproces, in het lokale bedrijfsleven, door deelname aan verschillende projecten zoals onder andere: Het ROC Rivor programma ‘oriëntatie op ondernemerschap’ (ruim 50 kandidaten), de online Banenmarkt Rivierenland die plaats vond in december, gestart werd met de ontwikkeling van het Werkgevers Servicepunt Rivierenland(WSR) en deelname aan de het online evenement Regio in Beeld Rivierenland. | |
We verstevigen de lokale verbinding en zorgstructuur met het primair onderwijs | |
Een doelgerichte samenwerking tussen onderwijs en gemeente die breed beschikbaar is voor kinderen en ouders | |
De doelgerichte samenwerking is bereikt en heeft een structureel overleg tussen Sociaal Team (gemeente) en het zorg adviesteam van de VO scholen opgeleverd. | |
Meer preventieve activiteiten en een snellere toeleiding naar de juiste zorg voor kinderen | |
Dit onderdeel valt onder het Uitvoeringsprogramma Bouwen aan Sociale Kracht/thema Veilig Opgroeien: in het voorliggend veld wordt extra ingezet op extra preventieve interventies en voorlichting (voorbeelden zijn inzet steunouder, start mama (ouder/kind) cafés, aanbod in mentale weerbaarheid van jongeren, Kansrijke start en in het VO extra inzet van SMW in schooljaar 2021/2022). Ook hier het maken van afspraken tussen de gemeente (Team sociaal) en de VO scholen om tot een goede verbinding te komen, maakt deel uit van onze reguliere werkprocessen. |