Baten en lasten

Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) wordt begrotingsrechtmatigheid omschreven als:

‘Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag, evenals het begrotingsjaar van belang zijn.’

Er zijn een aantal verschillende begrotingsoverschrijdingen te onderscheiden. Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen, volgens de Commissie BBV, ten minste de volgende “soorten” begrotingsafwijkingen worden onderkend:

Omschrijving

Onrechtmatig, telt niet mee voor oordeel

Onrechtmatig, telt wel mee voor oordeel

1. Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten

X

2. Kostenoverschrijdingen bij open einde (subsidie) regelingen

X

3. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn

X

4. Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn geautoriseerd

X

5. Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingswijziging is ingediend

X

6. Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt

6a. Geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar

X

6b. Geconstateerd na verantwoordingsjaar

X

7. Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren

7a. Jaar van investeren

X

7b. Afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren

X

Bedragen x € 1.000

Begroting na wijziging

Realisatie 2021

Begrotingsafwijking

Programma

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

1. Bestuur en Ondersteuning

554

-5.322

-4.768

1.875

-5.583

-3.708

1.321

-261

1.060

2. Veiligheid

171

-7.587

-7.416

59

-5.910

-5.851

-112

1.677

1.565

3. Verkeer, Vervoer en Waterstaat

1.536

-22.080

-20.544

1.828

-18.336

-16.508

292

3.744

4.036

4. Economie

1.506

-1.855

-349

1.386

-1.617

-231

-120

238

118

5. Onderwijs

986

-5.476

-4.490

759

-5.056

-4.297

-227

420

193

6. Sport, Cultuur en Recreatie

685

-14.344

-13.659

880

-9.257

-8.377

195

5.087

5.282

7. Sociaal Domein en Volksgezondheid

10.558

-52.584

-42.026

10.324

-48.904

-38.580

-234

3.680

3.446

8. Duurzaamheid en Milieu

15.886

-15.931

-45

15.633

-15.753

-120

-253

178

-75

9. Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke vernieuwing

14.967

-21.705

-6.738

14.130

-15.867

-1.737

-837

5.838

5.001

10. Financiering en Algemene dekkingsmiddelen

94.012

-4.001

90.011

94.961

-4.511

90.450

949

-510

439

Subtotaal

140.861

-150.885

-10.024

141.835

-130.794

11.041

974

20.091

21.065

Kosten overhead

2.328

-15.658

-13.330

646

-13.972

-13.326

-1.682

1.686

4

VPB

-453

-453

0

-453

-453

Totaal saldo baten en lasten

143.189

-166.543

-23.354

142.481

-145.216

-2.738

-708

21.324

20.616

Toevoegingen/ onttrekkingen aan reserves

1. Bestuur en Ondersteuning

8.603

-2.238

6.365

8.094

-2.536

5.558

-509

-298

-807

2. Veiligheid

66

0

66

66

0

66

0

0

0

3. Verkeer, Vervoer en Waterstaat

5.193

-13.060

-7.867

4.259

-13.060

-8.801

-934

0

-934

4. Economie

0

-38

-38

0

-38

-38

0

0

0

5. Onderwijs

507

-377

130

507

-377

130

0

0

0

6. Sport, Cultuur en Recreatie

765

-1.053

-288

502

-1.053

-551

-263

0

-263

7. Sociaal Domein en Volksgezondheid

2.113

-2.778

-665

1.874

-2.778

-904

-239

0

-239

8. Duurzaamheid en Milieu

359

-114

245

209

-114

95

-150

0

-150

9. Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke vernieuwing

3.108

0

3.108

3.108

0

3.108

0

0

0

10. Financiering en Algemene dekkingsmiddelen

27.987

-2.700

25.287

20.265

-2.700

17.565

-7.722

0

-7.722

Subtotaal mutaties reserves

48.701

-22.358

26.343

38.884

-22.656

16.228

-9.817

-298

-10.115

Gerealiseerde resultaat ten opzichte van de begroting na wijziging

10.504

 

Er is een kostenoverschrijding aan de lastenkant bij de programma 1 Bestuur en Ondersteuning en programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen.

Programma 1 Bestuur en Ondersteuning
De kostenoverschrijding van 261.000 euro komt door een vrijval van een wethouderspensioenverzekering bij een verzekeringsmaatschappij (839.000 euro) die wij in een afzonderlijke voorziening hebben gestort. Deze overschrijding valt onder categorie 1: Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten.

De kostenoverschrijding van 298.000 euro bij de reserves komt door de storting van de overschotten van het ICT-budget in de bestemmingsreserve ICT. De raad heeft hiertoe besloten via de decemberwijziging. De begroting is echter hier niet op aangepast.

Programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen
De kostenoverschrijding van 510.000 euro komt door de extra afschrijving van de boekwaarde van de verkoop van de Rijnstraat 64. Deze extra afschrijving wordt goed gemaakt door de verkoopopbrengsten. Deze overschrijding valt onder categorie 1: Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten.

De kostenoverschrijding van 453.000 euro komt door de vennootschapsbelasting die wij moeten betalen aan de fiscus. Deze overschrijding valt onder categorie 6b: Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt. Het betreft een constatering na verantwoordingsjaar.

Alle kostenoverschrijdingen tellen niet mee als onrechtmatigheid in het totaal oordeel.

Daarnaast is er een begrotingsonrechtrmatigehid ten aanzien van een krediet
Dit betreft het krediet: Bhp Wegen R&R Dr A. Kuyperweg 2017 (32jr)   
Deel van de kosten worden gedekt vanuit een subsidie. Deze subsidie is elders in de administratie  verwerkt. Dit is niet in de begroting juist verwerkt en wordt dus aangemerkt als begrotingsonrechtmatig.

Deze pagina is gebouwd op 07/25/2022 12:19:07 met de export van 07/20/2022 12:43:57