Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) wordt begrotingsrechtmatigheid omschreven als:
‘Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag, evenals het begrotingsjaar van belang zijn.’
Er zijn een aantal verschillende begrotingsoverschrijdingen te onderscheiden. Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen, volgens de Commissie BBV, ten minste de volgende “soorten” begrotingsafwijkingen worden onderkend:
Omschrijving | Onrechtmatig, telt niet mee voor oordeel | Onrechtmatig, telt wel mee voor oordeel |
---|---|---|
1. Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten | X | |
2. Kostenoverschrijdingen bij open einde (subsidie) regelingen | X | |
3. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn | X | |
4. Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn geautoriseerd | X | |
5. Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingswijziging is ingediend | X | |
6. Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt | ||
6a. Geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar | X | |
6b. Geconstateerd na verantwoordingsjaar | X | |
7. Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren | ||
7a. Jaar van investeren | X | |
7b. Afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren | X |
Bedragen x € 1.000 | |||||||||
Begroting na wijziging | Realisatie 2021 | Begrotingsafwijking | |||||||
Programma | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo | Baten | Lasten | Saldo |
1. Bestuur en Ondersteuning | 554 | -5.322 | -4.768 | 1.875 | -5.583 | -3.708 | 1.321 | -261 | 1.060 |
2. Veiligheid | 171 | -7.587 | -7.416 | 59 | -5.910 | -5.851 | -112 | 1.677 | 1.565 |
3. Verkeer, Vervoer en Waterstaat | 1.536 | -22.080 | -20.544 | 1.828 | -18.336 | -16.508 | 292 | 3.744 | 4.036 |
4. Economie | 1.506 | -1.855 | -349 | 1.386 | -1.617 | -231 | -120 | 238 | 118 |
5. Onderwijs | 986 | -5.476 | -4.490 | 759 | -5.056 | -4.297 | -227 | 420 | 193 |
6. Sport, Cultuur en Recreatie | 685 | -14.344 | -13.659 | 880 | -9.257 | -8.377 | 195 | 5.087 | 5.282 |
7. Sociaal Domein en Volksgezondheid | 10.558 | -52.584 | -42.026 | 10.324 | -48.904 | -38.580 | -234 | 3.680 | 3.446 |
8. Duurzaamheid en Milieu | 15.886 | -15.931 | -45 | 15.633 | -15.753 | -120 | -253 | 178 | -75 |
9. Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke vernieuwing | 14.967 | -21.705 | -6.738 | 14.130 | -15.867 | -1.737 | -837 | 5.838 | 5.001 |
10. Financiering en Algemene dekkingsmiddelen | 94.012 | -4.001 | 90.011 | 94.961 | -4.511 | 90.450 | 949 | -510 | 439 |
Subtotaal | 140.861 | -150.885 | -10.024 | 141.835 | -130.794 | 11.041 | 974 | 20.091 | 21.065 |
Kosten overhead | 2.328 | -15.658 | -13.330 | 646 | -13.972 | -13.326 | -1.682 | 1.686 | 4 |
VPB | -453 | -453 | 0 | -453 | -453 | ||||
Totaal saldo baten en lasten | 143.189 | -166.543 | -23.354 | 142.481 | -145.216 | -2.738 | -708 | 21.324 | 20.616 |
Toevoegingen/ onttrekkingen aan reserves | |||||||||
1. Bestuur en Ondersteuning | 8.603 | -2.238 | 6.365 | 8.094 | -2.536 | 5.558 | -509 | -298 | -807 |
2. Veiligheid | 66 | 0 | 66 | 66 | 0 | 66 | 0 | 0 | 0 |
3. Verkeer, Vervoer en Waterstaat | 5.193 | -13.060 | -7.867 | 4.259 | -13.060 | -8.801 | -934 | 0 | -934 |
4. Economie | 0 | -38 | -38 | 0 | -38 | -38 | 0 | 0 | 0 |
5. Onderwijs | 507 | -377 | 130 | 507 | -377 | 130 | 0 | 0 | 0 |
6. Sport, Cultuur en Recreatie | 765 | -1.053 | -288 | 502 | -1.053 | -551 | -263 | 0 | -263 |
7. Sociaal Domein en Volksgezondheid | 2.113 | -2.778 | -665 | 1.874 | -2.778 | -904 | -239 | 0 | -239 |
8. Duurzaamheid en Milieu | 359 | -114 | 245 | 209 | -114 | 95 | -150 | 0 | -150 |
9. Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke vernieuwing | 3.108 | 0 | 3.108 | 3.108 | 0 | 3.108 | 0 | 0 | 0 |
10. Financiering en Algemene dekkingsmiddelen | 27.987 | -2.700 | 25.287 | 20.265 | -2.700 | 17.565 | -7.722 | 0 | -7.722 |
Subtotaal mutaties reserves | 48.701 | -22.358 | 26.343 | 38.884 | -22.656 | 16.228 | -9.817 | -298 | -10.115 |
Gerealiseerde resultaat ten opzichte van de begroting na wijziging | 10.504 |
Er is een kostenoverschrijding aan de lastenkant bij de programma 1 Bestuur en Ondersteuning en programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen.
Programma 1 Bestuur en Ondersteuning
De kostenoverschrijding van 261.000 euro komt door een vrijval van een wethouderspensioenverzekering bij een verzekeringsmaatschappij (839.000 euro) die wij in een afzonderlijke voorziening hebben gestort. Deze overschrijding valt onder categorie 1: Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten.
De kostenoverschrijding van 298.000 euro bij de reserves komt door de storting van de overschotten van het ICT-budget in de bestemmingsreserve ICT. De raad heeft hiertoe besloten via de decemberwijziging. De begroting is echter hier niet op aangepast.
Programma 10 Financiering en algemene dekkingsmiddelen
De kostenoverschrijding van 510.000 euro komt door de extra afschrijving van de boekwaarde van de verkoop van de Rijnstraat 64. Deze extra afschrijving wordt goed gemaakt door de verkoopopbrengsten. Deze overschrijding valt onder categorie 1: Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten.
De kostenoverschrijding van 453.000 euro komt door de vennootschapsbelasting die wij moeten betalen aan de fiscus. Deze overschrijding valt onder categorie 6b: Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt. Het betreft een constatering na verantwoordingsjaar.
Alle kostenoverschrijdingen tellen niet mee als onrechtmatigheid in het totaal oordeel.
Daarnaast is er een begrotingsonrechtrmatigehid ten aanzien van een krediet
Dit betreft het krediet: Bhp Wegen R&R Dr A. Kuyperweg 2017 (32jr)
Deel van de kosten worden gedekt vanuit een subsidie. Deze subsidie is elders in de administratie verwerkt. Dit is niet in de begroting juist verwerkt en wordt dus aangemerkt als begrotingsonrechtmatig.