Bestuur en Ondersteuning
De lasten en baten van het programma zijn hieronder weergegeven.
Bestuur en Ondersteuning | Begroting voor wijziging 2021 | Begroting na wijziging 2021 | Rekening 2021 |
---|---|---|---|
Taakvelden BBV (excl. reserves) | |||
Lasten (x € 1.000) | |||
0.1Bestuur | -6.633 | -3.670 | -4.005 |
0.2Burgerzaken | -1.624 | -1.652 | -1.578 |
0.4Overhead | -14.759 | -15.658 | -13.972 |
Totaal Lasten | -23.016 | -20.980 | -19.555 |
Baten (x € 1.000) | |||
0.1 Bestuur | 2 | 2 | 1.207 |
0.2 Burgerzaken | 596 | 552 | 668 |
0.4 Overhead | 1.012 | 2.328 | 646 |
Totaal Baten | 1.610 | 2.882 | 2.521 |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -21.406 | -18.098 | -17.034 |
Totaal toevoegingen | -2.440 | -2.238 | -2.536 |
Totaal onttrekkingen | 4.268 | 8.603 | 8.094 |
Gerealiseerd resultaat | -19.578 | -11.733 | -11.476 |
Toelichting
Bedragen x € 1.000 | |||
Toelichting afwijkingen Programma 1 Bestuur en Ondersteuning | Incidenteel/ | Nadeel | Voordeel |
Budgetoverhevelingen | |||
Rekenkamer | i | 95 | |
Raad en griffie (opleidingen, fractievergoedingen en RIS) | i | 44 | |
Ambtsketen | i | 20 | |
Organisatieontwikkeling | i | 512 | |
Thuiswerkregeling | i | 156 | |
Covid-19 | |||
Persoonlijke hygiene en beschermingsmiddelen | i | 13 | |
Tussen programma's | |||
Organisatiekosten | i | 68 | |
Overig | |||
Loonkosten griffie | i | 17 | |
Woonladder Rivierenland | i | 13 | |
Wethouderspensioenen | i | 460 | |
CAO | i | 236 | |
Burgerzaken | i | 101 | |
Juridische zaken | i | 33 | |
Communicatie | i | 20 | |
Verkoop voormalig gemeentehuis Lingewaal | i | 1.010 | |
Diverse kleine verschillen | i | 104 | |
Subtotaal | 1.322 | 1.580 | |
Totaal saldo verschillen | 258 |
Budgetoverhevelingen
We stellen de volgende budgetoverhevelingen voor:
Rekenkamer
In 2021 zijn er geen uitgaven geweest op het budget rekenkamer omdat er nog geen rekenkamer is. Deze is in ontwikkeling en zal naar verwachting in de loop van 2022 starten. Extra budget is nodig voor o.a. frictiekosten en werving.
Raad en Griffie
Raadsinformatiesysteem (RIS)
In 2021 is er een overschot op het budget van het RIS van 36.300 euro. We stellen voor om dit bedrag over te hevelen naar 2022.Dit budget heeft de raad nodig voor de extra kosten van de herinrichting van de raadszaal voor zover dit betrekking heeft op het RIS.
Opleidingen
In 2021 is het opleidingsbudget van de griffie niet volledig benut voor een bedrag van 1.000 euro.
Fractievergoedingen
Het volledige fractiebudget is in 2021 niet benut voor een bedrag van 7.000 euro.
Ambtsketen
In 2020 is een budget van 20.000 euro beschikbaar gesteld voor de aankoop van de ambtsketen. De levering (en de betaling) hiervan vindt plaats in 2022.
Organisatieontwikkeling
In de begroting hebben we een aantal budgetten voor organisatieontwikkeling. In 2021 zijn niet de volledige budgetten benut voor een bedrag van 512.000 euro.
- Bij de besluitvorming over het organisatieplan in 2020 was voorzien dat het coördinatiepunt lerende organisatie in 2021 van start zou gaan. Een aantal voorbereidingen heeft een langere doorlooptijd gehad (academie, ontwikkelgesprekken) en is uit andere budgetten betaald. De implementatie is nu met ingang van 1 juli 2022.
- Medio 2021 is gestart met het tweejarige project procesverbetering. Het restant budget 2021 stellen we voor om over te hevelen naar 2022. De loonkosten 2021 van het project zijn (deels) ten laste gebracht van een ander budget.
- Bij de besluitvorming over het organisatieplan in 2020 was voorzien dat de mobiliteitspool in 2021 van start zou gaan. In 2021 hebben wel voorbereidingen plaatsgevonden. We stellen voor om het restant budget 2021 over te hevelen naar 2022. De implementatie van de mobiliteitsaanpak is met ingang van 1 juni 2022.
- In 2021 hebben diverse inspanningen en projecten plaatsgevonden binnen het programma samen West Betuws werken. Deze projecten lopen door naar 2022. Een aantal opleidingskosten zijn ten laste gebracht van een ander budget.
Thuiswerkregeling
In 2021 gaven we 156.000 euro minder uit aan werkplekkosten. We voorzien in 2022 extra kosten als gevolg van de uitvoering van de thuiswerkregeling.
Covid-19
Persoonlijke hygiëne en beschermingsmiddelen
Voor het coronaproof werken maakten we in 2021 voor ongeveer 13.000 euro aan kosten voor onder andere handdesinfectiezuilen, desinfectiegel, spatschermen en sneltesten. Deze kosten dekken we uit de Covid-19 compensatiegelden vanuit het Rijk.
Tussen programma's
Organisatiekosten (salarissen excl CAO verhoging)
Het totale salarisbudget bedraagt ongeveer 20 miljoen euro. Dit is het begrote bedrag exclusief CAO verhoging. Deze CAO verhoging is apart begroot. Op het totale budget (exclusief CAO verhoging) is een voordeel van 131.000 euro. Dit overschot willen we overhevelen naar 2021 voor inzet voor:
- het beleidsplan Sociaal Domein " Bouwen aan sociale kracht" (117.000 euro)
- capaciteit bij Wonen (14.000 euro)
Het overschot van 131.000 euro is een optelling van alle voor- en nadelen van de salarislasten (organisatiekosten) van alle programma's. In 2021 hebben we door de krapte op de arbeidsmarkt en COVID-19 vacaturegelden en budget structurele afwezigheid gebruikt voor inhuur om te zorgen dat de dienstverlening en activiteiten door konden gaan. De beschikbare vacaturegelden en structurele afwezigheid waren niet voldoende, waardoor we prioriteiten stelden bij de inzet van deze budgetten. Mede hierdoor is onderstaande verschuiving binnen de programma's ontstaan waardoor er voor- en nadelen zijn op de organisatiekosten in de programma's. Per saldo resulteert dit dus in een voordeel van 131.000 euro.
Samenvatting per programma van de verschillen:
Programma 1 | 68.000 | ||||
Totaal | 131.000 |
---|
Overig
Loonkosten griffie
Op de loonkosten van de griffie is een incidenteel nadeel van ongeveer 17.000 euro. De definitieve formatie-omvang van de griffie is nog in ontwikkeling. Vanwege persoonlijke omstandigheden is personele inhuur noodzakelijk gebleken voor een bedrag van 12.000 euro.
Woonladder Rivierenland
In het portefeuillehoudersoverleg Wonen & Zorg van Regio Rivierenland van 22 februari 2021 is besloten tot een evaluatie en herijking van de regionale Woonladder Rivierenland. De projectkosten hiervan zijn verdeeld over de deelnemende gemeenten in de Regio, maar waren nog niet begroot ten tijde van het opstellen van de begroting 2021. Dit heeft geleid tot een nadeel van ongeveer 13.000 euro.
Wethouderspensioen
Het totale voordeel op deze post bedraagt 460.000 euro. Dit voordeel komt door:
- als gevolg van de actuariële berekening bleek dat de voorziening wethouders pensioenen te hoog was. Dit wordt veroorzaakt door de hogere rekenrente waarmee moet worden gerekend en de afgenomen levensverwachtingen. Conform de vigerende regelgeving valt bedrag vrij;
- lagere premies voor de opbouw van de pensioenen en risico nabestaanden pensioen van de huidige en voormalige wethouders.
CAO
In de begroting hielden we voor 200.000 euro rekening voor de extra kosten door de nieuwe CAO. De nieuwe CAO bleek echter qua kosten 236.000 euro hoger uit te vallen dan begroot. Dit komt met name door de hogere eenmalige uitkering over 2021 van 1.200 euro, waarvan 300 euro bedoeld is als Covid-19 onkostenvergoeding. Bij de doorrekening (decemberwijziging) zijn we uitgegaan van het CAO-bod van de VNG op dat moment. De CAO is later hoger vastgesteld.
Burgerzaken
Alles rondom Covid-19 maakt het voorspellen van het aantal aanvragen rijbewijzen en reisdocumenten complex. Daarom is gekozen om voorzichtig te begroten. Hierdoor is er een incidenteel voordeel ontstaan van ongeveer 87.000 euro. Daarnaast zijn Gem (onze chatbot, onze digitale collega op onze website) en de bedrijfsauto voor de thuisservice later in 2021 in gebruik genomen door o.a. Covid-19 en complexiteit rondom de ICT dan de planning was. Hierdoor is er een incidenteel voordeel van 13.800 euro.
Juridische zaken
De overschrijding van ruim 33.000 euro komt door:
- Proces en gerechtskosten : De gemeente West Betuwe is in 2021 in gerechtelijke uitspraken, waaronder voorlopige voorzieningen vaker veroordeeld in het betalen van de proceskosten en/of het vergoeden van het griffierecht. De verklaring is een toename van het aantal bezwaar- en beroepszaken, waarbij een kostenvergoeding aan bezwaarden of eisers is toegekend. De besluiten moesten worden herroepen vanwege een onrechtmatigheid in deze besluiten.
- Advocaatkosten : Voor een tweetal complexe juridische procedures is een advocaat ingeschakeld. Dit heeft tot gevolg dat er in 2021 meer geld is uitgegeven aan advocatenkosten en juridische advisering.
- Verzekeringen/schadeclaims: in 2021 kenden we een groot aantal aansprakelijkstellingen / schadeclaims toe. De gemeente heeft een eigen risico van 5.000 euro, zodat we bij een toegekende schadeclaim altijd een deel van de claim voor eigen rekening komt. Het hogere aantal schadeclaims dat in 2021 is ingediend heeft te maken met de slechtere staat van onderhoud van wegen, bermen en de riolering. De meeste claims van inwoners hadden betrekking op deze onderdelen. Het team beheer openbare ruimte is hiermee bekend. Daarnaast waren er ook een aantal schadegevallen door vandalisme (vuurwerk) aan gemeentelijke gebouwen / schoolgebouwen en schademeldingen als gevolg van een storm (omgevallen bomen op gebouwen). De kans is reëel dat deze financiële afwijking niet incidenteel is. Zolang de staat van onderhoud van wegen, bermen en riolering niet wezenlijk verbeterd blijft de kans op schadeclaims die moeten worden toegekend groot.
Communicatie
Door Covid-19 waren er minder fysieke bijeenkomsten. De bijeenkomsten die wel doorgingen, werden voornamelijk digitaal gehouden. Hierdoor maakten we minder kosten waaronder minder drukwerk kosten.
Verkoop voormalig gemeentehuis Lingewaal
In de begroting 2021 was een bedrag opgenomen van 1.000.000 euro voor de verkoop van het voormalig gemeentehuis Lingewaal. De verkoop heeft begin 2022 plaatsgevonden. De verkoopkosten waren niet geraamd en bedroegen 10.000 euro. Tezamen resulteert dit in een nadeel van 1.010.000 euro.