Verkeer, Vervoer en Waterstaat
De lasten en baten van het programma zijn hieronder weergegeven.
Verkeer, Vervoer en Waterstaat | Begroting voor wijziging 2021 | Begroting na wijziging 2021 | Rekening 2021 |
---|---|---|---|
Taakvelden BBV (excl. reserves) | |||
Lasten (x € 1.000) | |||
0.63 Parkeerbelasting | -2 | -2 | -9 |
2.1 Verkeer, wegen en water | -22.066 | -20.786 | -18.020 |
2.2 Parkeren | -95 | -110 | -89 |
2.3 Recreatieve Havens | -101 | -101 | -101 |
2.5 Openbaar vervoer | -881 | -1.081 | -117 |
Totaal Lasten | -23.145 | -22.080 | -18.336 |
Baten (x € 1.000) | |||
0.63 Parkeerbelasting | 222 | 132 | 145 |
2.1 Verkeer, wegen en water | 617 | 1.381 | 1.651 |
2.2 Parkeren | 21 | 21 | 22 |
2.3 Recreatieve Havens | 0 | 0 | 0 |
2.5 Openbaar vervoer | 2 | 2 | 10 |
Totaal Baten | 862 | 1.536 | 1.828 |
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | -22.282 | -20.543 | -16.507 |
Totaal toevoegingen | -4.213 | -13.060 | -13.060 |
Totaal onttrekkingen | 506 | 5.193 | 4.259 |
Gerealiseerd resultaat | -25.989 | -28.411 | -25.308 |
Toelichting
Bedragen x € 1.000 | |||
Toelichting afwijkingen Programma 3 Verkeer, vervoer en waterstaat | Incidenteel/ | Nadeel | Voordeel |
Budgetoverhevelingen | |||
Spoor -Afkoop onderhoud | i | 100 | |
Fietsenstalling bij Station | i | 800 | |
Parkeerbeleid | i | 15 | |
Digitalisering verkeer | i | 30 | |
Covid-19 | |||
Wegmeubilair | i | 14 | |
Tussen programma's | |||
Fietspaden onder de Waalbruggen (tlv reserve) | i | 65 | |
Verkeersontsluiting Geldermalsen-Oost (tlv reserve) | i | 1.449 | |
Meekoppelkans hinderbeperking spoorbrug (tlv reserve) | i | 1.300 | |
Organisatiekosten | i | 60 | |
Overig | |||
Leges kabels/nutsbedrijven | i | 176 | |
Electrakosten openbare verlichting | i/s | 121 | |
Gladheid | i | 33 | |
Belasting wegen | i/s | 22 | |
Dotatie voorziening wegen | i | 719 | |
Diverse kleine verschillen | i | 17 | |
Subtotaal | 909 | 4.012 | |
Totaal saldo verschillen Programma 3 | 3.103 |
Budgetoverhevelingen
We stellen de volgende budgetoverhevelingen voor:
Spoor -Afkoop onderhoud
Er is besloten om het jaarlijks onderhoud van de geluidschermen langs het spoor af te kopen. Hiervoor is nog geen factuur ontvangen van 100.000 euro
Fietsenstalling bij Station
In nieuw beleid 2021 is 800.000 euro opgenomen voor de bouw van de fietsenstalling. De uitvoering hiervan vindt plaats vanaf 2022.
Parkeerbeleid
Het onderzoek is deels in 2021uitgevoerd. De afronding van het onderzoek vindt plaats in het eerste kwartaal van 2022.
Digitalisering verkeer
De digitaliseringsopgave is een meerjarig traject, het accent heeft in 2021 vooral gelegen op het in beeld krijgen van de opgave en niet op de daadwerkelijke uitvoering. In 2022 maken we de vertaalslag naar wat daadwerkelijk nodig is om de bebording en bebakening te kunnen digitaliseren.
Covid-19
Wegmeubilair
In verband met corona is ruim 14.000 euro meer kosten gemaakt voor de compensatie van uitval van personeel. Dit betreft Covid-kosten. Binnen dit programma geeft dit een nadeel van 14.000 euro en op Programma 2 een voordeel aangezien dit bedrag ten laste wordt gebracht van de ontvangen covid-gelden, die we daar verantwoorden.
Tussen programma's
Fietspaden onder de Waalbruggen
Dit project uit de voormalige gemeente Neerijnen wordt gedekt uit de algemene reserve. Dit project zit nu in de afrondingsfase. Binnen dit programma geeft dit een voordeel van 65.000 euro en op Programma 10 een nadeel aangezien dit bedrag niet onttrokken wordt aan de algemene reserve
Verkeersontsluiting Geldermalsen-Oost
Dit project wordt gedekt uit de reserve Precario. Doordat dit project net is gestart, is er binnen dit programma een voordeel van 1.449.000 euro en op Programma 10 een nadeel aangezien dit bedrag niet onttrokken wordt aan de reserve Precario.
Meekoppelkans hinderbeperking spoorbrug
In nieuw beleid 2020 was voor het Programma Hoogfrequent Spoor 1.3 miljoen euro opgenomen voor hinderbeperkende maatregelen bij de spoorbrug in Waardenburg. Bij dit project zijn meerdere partijen betrokken, zoals gemeente Zaltbommel, provincie Gelderland en Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Er is nog geen overeenstemming over uitvoering van maatregelen. Hierdoor zijn er geen uitgaven en is er op Programma 10 een nadeel aangezien dit bedrag niet onttrokken wordt aan de reserve Precario.
Organisatiekosten
Voor een toelichting verwijzen wij naar de toelichting in programma 1 onder "Organisatiekosten (salarissen exclusief CAO verhoging)"
Overig
Leges kabels nutsbedrijven
Doordat er meer aanvragen/vergunningen en toeslagen in 2021 zijn gekomen, is er meer opbrengst dan verwacht was. Omdat de netbeheerders hun infrastructuur vernieuwen, verleggen en/of aanleggen worden in 2022 ook meer aanvragen verwacht. Het is nog onduidelijk om hoeveel meer aanvragen het gaat. Dat is afhankelijk van de beschikbaarheid van mankracht en materiaal bij de netbeheerders/aannemers.
Electra openbare verlichting
In 2021 zijn op de netkabel van de openbare verlichting (OVL) slimme meters geplaatst. Door de plaatsing van de slimme meters wordt het maandelijks verbruik inzichtelijk gemaakt. Uit een overzicht is gebleken dat de energiekosten hoger liggen dan voorheen verwacht was. Bij kort onderzoek is het vermoeden ontstaan dat op diverse slimme meters niet alleen ovl-aansluitingen van de gemeente West Betuwe op aangeschakeld zitten. Er zal in 2022 een nader onderzoek plaatsvinden om de aansluitingen nader te bekijken en het verzorgen van de juiste kostenverdeling. Denk hierbij aan ANWB-masten, ABRI's, Reclameborden, woningbouwverenigingen en gemeentelijke panden.
In hoeverre deze overschrijding structureel/incidenteel is, is afhankelijk van het uit te voeren onderzoek. De verwachting is dat dit onderzoek gereed is in het 3e kwartaal van 2022.
Gladheid
Na een hele warme afsluiting van 2020 heeft 2021 een extreem koude start laten zien. Gevolg hiervan is dat een sneeuwperiode van twee weken een forse inzet benodigd had. Er zijn twee weken vol continu werkzaamheden omtrent gladheidsbestrijding geweest waardoor meer dan gemiddeld inhuur van derden, inkoop van zout en pekelwater benodigd was. Hierdoor is een incidenteel tekort van 13.000 euro.
Dit geldt ook voor het gedeelte van de gladheidsbestrijding die Avri voor de gemeente uitvoert. Hier bedraagt het nadeel incidenteel 20.000 euro. Dit is ook verwerkt in de eindafrekening van de dienstverleningsovereenkomst Ibor Avri van 2021.
Belasting wegen
De overschrijding van 22.000 euro op de post wegen bestaat uit een cumulatie van een aantal voor- en nadelen. De grootste afwijking zit in de waterschapsheffingen op wegen. De gemeente betaald een watersysteemheffing aan het Waterschap voor de aanleg en het onderhoud van dijken en de kosten voor het beheren van sloten en plassen in het rivierengebied. De oorzaak van de overschrijding over 2021, bestaat uit enkele componenten: een lage raming, indexatie van tarieven en uitbreiding van het areaal op basis waarvan de heffing berekend wordt. Dit geeft een structurele overschrijding van 42.000 euro op dit onderdeel.
Dotatie voorziening wegen
De enorme prijsstijgingen hebben ook invloed op de kosten van de beheerplannen. Vanuit de wet- en regelgeving moet de bijbehorende voorziening toereikend zijn om alle kosten te kunnen dekken. Bij de doorrekening van de voorziening hebben we dus ook rekening gehouden met de prijsstijgingen. Dit resulteert in een extra dotatie in de voorziening wegen van ongeveer 719.000 euro. Voor een bedrag van 399.000 euro betreft dit een verhoging van de jaarlijkse dotatie met 399.000 euro en voor een bedrag van 320.000 euro betreft dit een indexering van de kosten van de doorgeschoven projecten uit voorgaande jaren.